Hospodaření v Evropském Parlamentu

HOSPODAŘENÍ V EVROPSKÉM PARLAMENTU

Europoslanci (Markéta Gregorová) mají k dipozici několik různých rozpočtů. Každý slouží k jinému účelu. Z těchto rozpočtů mohou čerpat finance na své aktivity spojené s výkonem mandátu. Delegace evropských Pirátů v Evropském parlamentu byla nejtransparentnější delegací vůbec, jelikož naši europoslanci jako jediní veřejně deklarují naprosto všechny utracené prostředky v rámci rozpočtu na všeobecné výdaje. Znovuzvolená Markéta Gregorová v těchto krocích nadále pokračuje i v novém parlamentním období (2024 - 2029). Vše můžete přehledně vidět i spolu se všemi fakturami a účtenkami pod odkazem Výdaje v horní části stránky. Všechny provedené platby jsou také vysledovatelné na transparentních účtech našich současných i minulých europoslanců.

PŘÍSPĚVEK NA VŠEOBECNÉ VÝDAJE (GEA)

Jedním z největších otazníků ve financování ostatních europoslaneckých kancelářích jsou právě prostředky, jež jsou označovány anglickou zkratkou GEA - General Expenditure Allowance, neboli Příspěvek na všeobecné výdaje.

CO JE V GEA ZAHRNUTO A PROČ NEJSOU TRANSPARENTNÍ VŠICHNI POSLANCI EVROPSKÉHO PARLAMENTU?

V rámci tohoto příspěvku každý europoslanec obdrží částku 4 950 EUR. Z obnosu musí europoslanci zaplatit například nájem svých kanceláří v Česku, technické a materiální vybavení kanceláří jak v Bruselu, ve Štrasburku, tak v Česku. Další častou položkou jsou například výdaje za telefon, poštovní služby či nezbytnosti jako je káva a čaj pro hosty. Kompletní přehled všech transakcí naleznete v sekci Výdaje.

Jak můžete sami vidět na transparentních účtech našich europoslanců, peníze se postupně kumulují. Nabízí se tak otázka, co se s nimi stane na konci mandátu, pokud je poslanci všechny nespotřebují. Pirátská delegace v Evropském parlamentu se usnesla, že veškeré prostředky, které na účtu zbydou na konci mandátu, vrátí Evropskému parlamentu a tedy daňovým poplatníkům; což je mimochodem doporučený, nikoliv však vyžadovaný či vymáhaný postup. Pokud by vás zajímalo, jak s přebytkem peněz naloží ostatní europoslanci, rozhodně jim neváhejte napsat. Bohužel žádný další europoslanec nedeklaruje své výdaje takto veřejně, ale třeba by se mohli inspirovat.

ROZPOČET NA PLATY ASISTENTŮ

Každý europoslanec má měsíčně k dispozici 29 557 EUR na všechny výdaje spojené s jeho asistenty. To zahrnuje jak samotné platy asistentů v Bruselu a v Česku, tak i ze zákona povinné odvody. Dále se ze stejné částky hradí náklady na stážisty, účetní, poskytovatele služeb a výdaje na služební cesty všech asistentů. je také možné část svých asistentů sdílet, skrze tzv. Sdružení, neboli Grouping. To znamená, že tito asistenti pracují pro všechny europoslance zároveň a poslanci tak mohou ušetřit část nákladů.

CO TO ZNAMENÁ KONKRÉTNĚ?

Europoslanec může zaměstnat člověka v různých kategoriích, podle toho, jakou činnost pro něj vykonává. Na každou z nich se vztahují odlišná pravidla. Pojďme je projít postupně.

První skupinu tvoří (akreditovaní) asistenti působící Bruselu. Ty dále rozlišujme na různé skupiny asistentů podle toho, čemu se v Evropském parlamentu věnují; jestli je jejich hlavní náplní práce asistovat v politických záležitostech, či mají na starosti administrativní fungování kanceláře. Plat asistentů akreditovaných v Bruselu se pohybuje od 1901 EUR do 7 274 EUR, kdy se europoslanec s asistentem dohodne na jedné z 19 možných platových tříd, v závislosti na předchozích zkušenostech asistenta, dosaženém vzdělání i právě náplni práce. Bruselský asistent uzavírá smlouvu přímo s Evropským parlamentem a poslanec vystupuje v roli manažera. Europoslanec nesmí zveřejnit podrobnosti smlouvy, ani asistentův plat. Ačkoliv by to bylo často namístě, nemůže europoslanec udělit bruselskému asistentovi žádnou další odměnu nad jeho pravidelný měsíční plat.

V Bruselu působí i stážisti, kteří se do europoslaneckých týmů připojují během roku na různě dlouhou dobu. Podle svého zaměření se pak mohou věnovat například pomoci při přípravě odborných podkladů, tiskových zpráv či mohou získat zkušenosti z oblasti administrativy. Každý europoslanec může mít v jednu chvíli až tři stážisty, jejichž plat při plném úvazku se pohybuje mezi 949 a 1555 EUR.

Další kategorii tvoří asistenti zaměstnaní v zemi zvolení europoslance, takzvaní místní asistenti. Markéta Gregorové momentálně zaměstnává jednu místní asistentku, která působí v Brně. Jejím hlavním úkolem je organizace času europoslance v Česku. Sem patří domlouvání schůzek nebo událostí, při nichž se poslankyně setkává s občany.

Další skupinou osob, jejichž služeb mohou europoslanci využít jsou poskytovatelé služeb, kteří mohou svou činnost vykonávat odkudkoliv. Jelikož poskytovatelé služeb vystupují jako právnické osoby nebo fyzické osoby podnikající a mají individuální smlouvy s europoslanci.

Samostatnou kategorii tvoří i tzv. osoba pověřená prováděním plateb, což je účetní starající se o správné zpracování plateb místním asistentům a poskytovatelům služeb.

Výše odměn pro asistenty působící v Česku, pro účetní či poskytovatele služeb je závislá na přímém rozhodnutí europoslance.

Odkazy

Přehled osob pracujících pro pirátské europoslance v letech 2024--2029

Jméno

Europoslanec

Typ kontraktu

Pozice

Místo

Paul Diegel

Akreditovaný asistent

Politický poradce

Brusel

Kristýna Koubek

Akreditovaný asistent

Politický poradce

Brusel

Jules Obry

Akreditovaný asistent

Politický poradce

Brusel

Martina Jaňurová

Akreditovaný asistent

Administrativní asistent

Brusel

Nadia Barcalová

Místní asistent

Asistent v ČR

ČR

Klára Hajduová

Poskytovatel služeb

PR expert

ČR

Petr Bittner

Příkazní smlouva

konzultant

ČR

Vladan Klement

DPP

konzultant

ČR

Aneta Navrátilová

Greens/EFA Budget

PR expert

ČR

Tomáš Polák

Greens/EFA Budget

PR expert

Brusel

Anna Duchková

Osoba pověřená prováděním plateb

Vedení účetnictví

ČR